alona.adv@gmail.com

דואר אלקטרוני

052-7901079

טלפון נייד

מזונות ילדים

ילדים עד גיל 6

מקור החיוב  מזונות ילדים 

 

מזונות  ילדים נקבעים בהתאם לדינו האישי של האב ובהעדר דין אישי או במצב בו הדין האישי פוטר את האב מתשלום המזונות האב מחויב במזונות ילדיו בהתאם להוראות חוק המזונות.

סמכות עניינית ומקומית לדון בתביעה למזונות ילדים 

 ככלל הסמכות העניינית לדון בתביעת מזונות ילדים נתונה לבית משפט לענייני משפחה , אך בהסכמת בני הזוג נתונה הסמכות גם לבית הדין הדתי ,אצל יהודים ניתן בהסכמת שני בני הזוג להקנות סמכות לבית הדין הרבני  .

 סמכות מקומית נקבעת בהתאם למקום המגורים האחרון בו התגוררו בני הזוג בטרם הפרידה, בהתאם לתקנות סדרי הדין החדשות שנכנסו לתוקף בחודש ינואר 2021  נוסף תנאי נוסף לקביעת סמכות מקומית  ובלבד שאחד מבני הזוג המשיך להתגורר באותה העיר בה התגוררנו שני בני הזוג, אם בני הזוג עזבו את מקום המגורים המשותף וכל אחד עבר לעיר אחרת, הסכמות המקומית תקבע בהתאם למגורי התובע.

התפתחות המגמה בהתאם לפסיקה:

פסיקת מזונות ילדים נקבעת בהתאם לצרכים הכרחיים של הקטין ובהתחשב ליכולתם של ההורים, כך למשל על פי הדין העברי, היהודי, על האב לבדו לשאת במזונות ילדיו הקטינים וזאת עד שיגיעו לגיל 15. מעבר לצרכים הכרחיים, יישאו בני הזוג יחד בהתאם ליכולתם הכלכלית.

צרכים הכרחיים הם מזונות מינימליים אשר משמשים כצרכים של כיום כמו: מזון, ביגוד, הנעלה, מדור והוצאות מדור. בתי המשפט ככלל, פוסקים מזונות ילדים עד גיל 18 ומגיל 18 עד סיום השירות הצבאי בתי המשפט מעמידים את סכום המזונות לכדי 1/3 מהסכום שנפסק על ידי בית המשפט. ככלל מוצמד למדד המחירים לצרכן.

בעת פסיקת מזונות ילדים, בתי המשפט לוקחים בחשבון רכיב חיוני נוסף והוא זמן שהות עם ההורה הלא משומרן. ככל שההורה הלא משומרן פעיל יותר בגידול הילדים והילדים שוהים במחיצתו זמן ממושך יותר מהמקובל, יש להתחשב בכך ואף ניתן לשקול נתון זה בתחשיב המזונות.

במאמר זה  אתייחס באופן מיוחד לבני זוג יהודים, היות והדין העברי אצל יהודים מפלה קשות את האב, שעה שמטיל על האב חובה אבסולוטית בגין צרכים הכרחיים של הקטין. לפיכך, בחודש דצמבר 2012 התקבלו המלצות מוועדת שיפמן בעניין זה. בועדת שיפמן הומלץ לחלק את הנטל בין ההורים באופן יחסי ובהתחשב בהכנסות ההורים, כך שיש להוריד חלק מהאחריות מהאב ולעביר אחריות זו לאם.

בנוסף לכך, הוועדה המליצה לקבוע נוסחה פשוטה וברורה לקביעת סכום המזונות וזאת במטרה לחסוך מהצדדים התדיינות מיותרת. בהתאם להמלצות, הגישה לערכאות בקשר למזונות ילדים תתאפשר רק במקרים חריגים ביותר. חשוב לציין כי המלצות אלו טרם הבשילו לכדי חקיקה ולכן אין לנו אלא להתאזר בסבלנות.

בחודש אוגוסט 2013 ניתן פסק דין אשר תאם את המלצות וועדת שיפמן שניתנו לאחרונה. פסק הדין ניתן על ידי כבוד השופט יהורם שקד, השופט הנכבד פטר את האב מתשלום מזונות וקבע כי מאחר ולהורים משמורת משותפת על הקטינים, האב יישא באופן ישיר במזונות ילדיו כשהם שוהים במחיצתו.

בית המשפט בפסק דין זה הביא בחשבון את הכנסתה הגבוהה של האם, אשר משתכרת למעלה מ-18 אלף ש”ח בחודש ובבעלותה דירת מגורים. לעומתה, האב משתכרת למעלה מ-13 אלף ש”ח לחודש ושוכר דירה למגוריו.

כ-14 חודשים לאחר מתן פסק הדין של השופט יורם שקד ניתן בחודש דצמבר 2013 פסק דין ברוח דומה, של סגן נשיאת בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון, השופט הנכבד יעקב כהן.

בפסד דין זה, בדומה לפס”ד של השופט יורם שקד, נבחן עקרון השוויון בכל הנוגע לפסיקת מזונות, כאשר ההורים משתכרים שכר דומה וחולקים משמורת משותפת בילדיהם האם, השתכרה 13 אלף ש”ח בחודש בעוד האב משתכר כ-12 אלף בחודש. בסופו של יום, השופט הנכבד דחה את תביעתה של האם למזונות ילדים אשר היו במשמורת משותפת שלה ושל האב.

ברוח זו, ניתן ביום 2/6/14 פסק דין על ידי כבוד השופטת איריס ארבל-אסל אשר החליטה לפטור את האב מתשלום המזונות וקבעה שכל הורה יישא בהוצאות השהות של ילדיו וההורים יתחלקו ביתר ההוצאות באופן שווה. בפס”ד צוין כי בני הזוג ניהלו משמורת משותפת של 3 קטינות. האם השתכרה 12,500 ש”ח לחודש נטו ושכר האב הינו 9,700 ש”ח נטו. עורך דין גירושין ראשון לציון עוזר ללקוחותיו להגיע לפתרון המטיב עם שני הצדדים.

בתאריך 19.7.18 בית המשפט העליון , הוציא תחת ידו הלכה חדשה, הלכת בע”מ 919/15, לפיה במשמורת משותפת, אשר חולקים זמני שהות באופן שווה, ומדובר בילדים מעל גיל 6 , נקבע כי לא יהיה חיוב מזונות ובלבד שלהורים הכנסות זהות או קרובות לזהות. 

בעבר לא היה ניתן לפתוח תיקים ישנים ולטעון להליכת בע”מ 919/15 אך כיום הלכת בע”מ 919/15 מהווה שינוי נסיבות וניתן לפתוח בהליך מתאים .

חשוב לציין כי ככל והאב אינו רשום כאביו של הקטין , בטרם פתיחת תיק מזונות יש להוכיח אבהות בעזרת תביעה לאבהות .

אבות אשר מנהלים משמורת משותפת והמעוניינים לבטל או להפחית מזונות בהתאם להלכה החדשה מוזמנים ליצור קשר עם עורכת הדין קודנקו , עורכת דין למזונות ילדים , עורכת דין מזונות במרכז.

מה מבדל אותנו על פני משרדים אחרים:

  1. מקצועיות וניסיון מעל 11 שנים בדיני משפחה לרבות ייצוג בהליכי מזונות מורכבים. משרדינו ייצג מעל 1000 תיקי מזונות  .
  2. לקוחות מרוצים.
  3. שירות מצוין וליווי אישי.
  4. מחירים הוגנים.
מומלץ לקרוא מאמרים נוספים:

בקשה ליישוב סכסוך בהליכי משפחה

מזונות ילדים במסגרת משמורת משותפת

משמורת והסדרי שהות

בדיקת אבהות

 

מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי  או תחליף לייעוץ משפטי על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עורך דין שמתמחה במזונות ילדים, עורך דין לענייני מזונות.

צרו קשר עם משרדינו עוד היום !

ליצירת קשר

השאר/י את פרטיך ואנחנו נדאג לחזור אליך בהקדם האפשרי 

כתובת משרדינו

משרד ראשי

הרוקמים 23 חולון

בניין B-Green

טלפון נייד 052-7901079

alona.adv@gmail.com